Az átmeneti – interim – vezető szervezetbe vagy a szervezeti kultúrába való beillesztése már nem egyszerű feladat. Az interim vezetés, mint szolgáltatás, ezért tud bizonyos országokban, vagy vállalati kultúrákban elterjedni, vagy hatékonyan működni. Saját tapasztalatból tudjuk, hogy az interimmenedzsment mint szolgáltatás Magyarországon is kezd ismertté válni. Továbbra is sok cégvezető, HR-vezető számára kérdés azonban, hogy milyen helyzetekben hasznos, illetve egyáltalán érdemes-e interim menedzsert bevonni a munkába.
Az interim vezető általában egy kicsit a „gyütt’-ment”, ezért érdemes azt is tisztázni, hogy mit is takar a fogalom. Egy ideiglenesen fennálló erőforráshiány pótlására vagy speciális üzleti eredmény elérése céljából biztosítja naprakész vezetői és szakmai tudását ismerő és vagy alkalmazni képes külső szakértő, aki egy átmeneti időszakra kerül alkalmazásra. Az átmenetiségre jellemző, hogy megbízások háromnegyed része 12 hónapnál rövidebb. Jellemzően azonban egy olyan szakember, aki már töltött be közép- vagy felső vezetői pozíciót, elismerést ért el, megszerzett elméleti és gyakorlati tudását pedig elsősorban kihívásokkal teli környezetben szeretné kamatoztatni, fejleszteni. Fontos előny lehet, hogy nem csak szakmai, hanem élettapasztalattal is rendelkezzen.
Mikor érdemes mégis interim menedzsert alkalmazni?
Tapasztalatunk alapján főleg a cégértékesítés, cégátalakulás, esetleg új piacra lépés – mind olyan változások, melyek magukkal hozzák a vállalat működésének, folyamatainak, cégkultúrájának átalakítását, újraformálását. A cég egészének a változásra való felkészítése és a teljes folyamat operatív kivitelezése speciális felkészültséget (például coaching szemléletet), empátiát és magas fokú érettséget kívánó feladat, az amúgy is nehéz szervezeti változási folyamat során, ezt a feladatot a „belső ember” nagyon ritkán tudja segítség nélkül objektíven megoldani.
A járvány miatt a digitalizáció felerősödőtt, ezért a vállalatok belső működésének hatékonyságnövelésére irányuló igény egyre inkább előhívja az adott területen magas szintű, mély szaktudással rendelkező, vezetői tapasztalattal bíró és az emberi kapcsolatokat jól kezelő menedzserek bevonását egy-egy nagyobb jelentőségű projektbe. Ilyenkor lehet igazán jó megoldás egy átmeneti vezető megbízása. Ez a megoldás további előnyöket tartogat, ha a cégnél már van tehetséges munkaerő, de talán még nem érett a feladatra akkor egy interim vezető feladata lehet az is, hogy mentorként a szárnyai alá vegye. Így a mindennapi munka során egy tapasztaltabb interim menedzser mellett szerezheti meg azt a gyakorlati tudást, amelyre szüksége van.